Overslaan naar content

Peter van Adel en zijn grote liefde

Peter van Andel zijn grote liefde is de motorracerij

Peter van Andel is diagnosetechnicus personenwagens en vijfentwintig jaar werkzaam in Aalsmeer. Omdat hij in mei dit jaar de leeftijd van vijfenzestig bereikte, werkt hij sinds dat moment op basis van het generatiepact voor zestig procent. Het geeft hem de handen vrij voor zijn grote liefhebberij, de motorracerij.

Racevonk

Al op tienjarige leeftijd kreeg Peter van zijn opa een oude bromfiets vanhet merk RAP. Hij transformeerde het historische merk van R.S. Stokvis & Zonen al snel van brommer tot crosser, en van crosser werd het een racer. Toen zijn zus verkering kreeg met een jongen die racete op een 50cc motorfiets sloeg de racevonk pas echt goed over op Peter: “Op mijn zesentwintigste kocht ik mijn eerste racemotor, een Yamaha RD 350 Cup. In deze tweetaktklasse reed ik tussen vijfennegentig andere startbewijshouders. Tot ik op een gegeven moment benaderd werd door de eigenaar van een motorzaak in Zwanenburg. Zij waren de bouwers van de RB1 600cc Kawasaki en vroegen of ik daar op wilde rijden. Dat heb ik drie jaar gedaan. De viertakt RB1, voorzien van een enkelzijdige wielophanging voor en achter, was een fantastische motor. In 1989 kwalificeerde ik mij hiermee voor de TT van Assen.”

Rijvaardgheid

Vanaf 1990 tot 1994 stapte Peter over op de Supersport 600 klasse. Twee wedstrijden in deze internationale klasse staan hem nog zeer helder voor de geest: “Een vierde plek op het circuit van Donington Park in Engeland en de winst tijdens het Nationaal Kampioenschap op het Belgische Circuit Zolder. Wat je tot een goede coureur maakt? Je moet niet bang zijn en constant kunnen rijden. Dat laatste betekent dat er niet teveel verschil in de rondetijden mag zitten.” Voor het overbrengen van zijn kennis en vaardigheden op het vlak van motorrijden startte Peter in het jaar 1992 met het geven van rijvaardigheidstrainingen op het TT Circuit Assen: “Hierdoor leren motorrijders nog beter wat hun motor kan. Met een vriendengroep van ervaren motorrijders die ik al heel lang ken maak ik overigens ook motorritjes. Dan toeren we samen een weekje door Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.”

24-uursraces

Af en toe rijdt Peter nog een demowedstrijd op de eerder genoemde RB1. Deze motor is door hem en zijn zwager volledig gerestaureerd. Zelf wedstrijden rijden doet hij niet meer, maar het racebloed stroomt waar het niet gaan kan: “Dat gebeurde toen Motorstore Uithoorn mij als monteur classic endurance races meevroeg naar Circuit Paul Ricard in Frankrijk. Uiteindelijk groeide ik uit tot teammanager van een groep van vijfentwintig race-enthousiasten. Tot vorig jaar reden wij met een 1100cc Kawasaki 4-uursraces in een Europese serie. En dit jaar zijn wij begonnen in het moderne wereldkampioenschap 24-uurs Endurance van de Super-stockklasse. We hebben de beschikking over drie 1000cc viercilinder Yamaha’s. Gomes Schadecentrum Aalsmeer is sponsor en zij deden het spuitwerk van deze vrijwel standaard racemachines. En als er eens een coureur valt, wordt de schade ook hersteld. ”Op de drie blauwe Yamaha’s rijden drie vaste coureurs: “Allemaal zoons van vaders die vroeger ook classic endurance reden. Zij mogen zich meten met veertig coureurs van andere teams. Het mooie van deze klasse is dat er niet teveel aan de productiemotoren versleuteld mag worden. We gebruiken geen snelwisselsystemen van de wielen. De voorvork, remklauwen en de wielen zijn gewoon origineel. Net zoals het motorblok. Als team zijn wij per wedstrijd zomaar een week in de weer. De motoren maximaal prepareren, kwalificatieraces in het donker en vrije trainingssessies, het hoort er allemaal bij. In deze spannende klasse reden wij dit jaar drie wedstrijden. In april waren we op Le Mans en in juni reden we op Francorchamps. We sloten in september af met de Bol d’Or op Paul Ricard. Een heel circus allemaal, maar het is echt super!”