Zijn hele leven is Milco Oldenburg al in de weer met auto’s. Achter zijn ouderlijke huis was een autospuiterij gevestigd. Hij begon er met vegen en eindigde met het spuiten van auto’s. Inmiddels is Milco dertig jaar werkzaam als spuiter bij Gomes Schadecentrum in Aalsmeer: “In dit vak moet je weten hoe producten en materialen op elkaar reageren én je moet hele goede ogen hebben.”
“Hechting van een product verschilt per ondergrond”, zegt Milco. “Metaal, aluminium en polyster, als je zomaar overal over heen werkt, heb je later grote kans op craquelé. Vroeger werkte je met lakken waar cellulose in zat, nu is het allemaal water gedragen. Milieuvriendelijker, maar de eigenschappen van de lakken verschillen en hebben allemaal een hechting die varieert per ondergrond. Ook moet je leren omgaan met het verschil tussen bijvoorbeeld metallic en matte lakken. Bij die eerste moet je extra letten op de temperatuur en de spuitdruk. Hoe vloeit de verf en wat voor metaal zit er in de lak. Is het fijn, grof of misschien mica? Je hebt zo een wolkje in de lak en dat blijf je bij bepaald zonlicht of ’s avonds onder een lantaarnpaal altijd zien. Als er bijvoorbeeld schade is aan een matte kleur, dan spuiten we de hele zijkant van de auto. Bij metallic-kleuren spuiten we waar mogelijk delen. En wij hebben natuurlijk met regelmaat nieuwe Mercedesmodellen. Met name bij hoeken in de carrosserie moet je dan uitkijken dat de verf niet gaat lopen.”
Over de samenwerking met zoon Rik is Milco goed te spreken: “Dat moet ook wel want je zit ’s avonds toch bij elkaar aan tafel. Vroeger stuurde een collega mijn zoon aan. Ik ben misschien wat harder voor mijn zoon en dat wil je niet zijn. Inmiddels werken wij goed samen en natuurlijk is er altijd wel eens verschil van mening tussen de jonge en oudere generatie. Zij leren nieuwe theorie tijdens de opleiding en ik ben een man met jarenlange praktijkervaring. Uitgangspunt is altijd dat ik de jongere spuiters altijd veel ruimte geef. Natuurlijk worden er dan wel eens fouten gemaakt, maar daar kun je juist veel van leren. Alles draait om het verkrijgen van vaardigheden en zelfvertrouwen. Ik vind het altijd mooi om te zien dat enthousiasme en persoonlijke groei hand in hand gaan.” Af en toe staat Milco voor bijzondere opdrachten zoals het spuiten van een bijzondere AMG of Ferrari: “En we hebben ook wel eens klassieke Riva speedboten gespoten.” Zelf heeft Milco diverse klassieke Mercedessen type 107: “Van kabelboom tot plaatwerk, helemaal zelf gerestaureerd.
Rik Oldenburg zit ruim vijf jaar in het schadeherstelwerk. “Ik wil kwaliteit leveren”, begint hij. “Dat begint met het voorwerk. Strak voorschuren bijvoorbeeld is echt een kunst. Je moet heel veel voelen met je handen. En als je gaat ontvetten, dan spuit je het werk even nat en kijk je er heel nauwkeurig langs. Veel gaat met de hand en op het oog, dit is nog echt een ambacht.” Maar er zijn toch vast ook wel innovaties in het vak? “De dag-reparatiemiddelen zijn veel beter geworden. Het UV-drogen van grondlakken versnelt het herstelwerk en van de droogtijd van sneldrogende lakken schrik je soms gewoon. Bij de reparatie van een kunststof bumper heb je tegenwoordig ook prima hulpmiddelen in de combinatie van warme lucht, stikstof en koudegereedschap. Ik ben hier vrij goed in als ik dat over mijzelf mag zeggen. Wat ik verder uitdagend werk vind? Laatst mocht ik een auto van een bekende voetballer onder handen nemen. Wat ik leuk vind, zijn grote projecten. Een auto helemaal overspuiten en dan proberen het eindresultaat, zoals vanaf de fabriek te evenaren.”
Dat Rik dezelfde genen heeft als zijn vader blijkt ook uit de invulling van zijn vrije tijd. Die wordt onder meer besteed aan het herstellen van oude Zweedse buitenboordmotoren van het merk Penta en de restauratie van een Toyota Landcruiser type HJ60: “Met die laatste kan ik mijn lol op. Het plaatwerk is rot en ook het chassis is niet meer wat het geweest is. Gelukkig mag ik gebruikmaken van al het gereedschap dat mijn vader al vanaf zijn veertiende heeft verzameld dus dat moet goedkomen.”